Statsbudsjettet 2023: Bompengerekord, dyrere elbiler og mindre til vei

06.10.2022

NAF (www.naf.no)

Et grått budsjett for bilistene, er dommen fra NAF om forslaget til statsbudsjett 2023. Det blir bompengerekord, mindre til vei og økte avgifter på elbiler.

Foto: Stortinget
Foto: Stortinget

Kort fortalt:

  • Det kommer moms og vektavgift på elbil
  • Bompengene vil bli rekordhøye, og økes for elbilister også
  • Investeringer i vei utsettes, og fylkesveiene får ikke det løftet NAF etterlyser

I tillegg til å utsette en rekke riksveiprosjekter unngår regjeringen å levere på egne løfter om rassikringsmidler og fylkesveiløft i dette forslaget til budsjett. Her er NAFs reaksjon på viktige saker for deg:

Håpløst med rekkeviddeavgift på elbil

Det kan komme en dobbel avgiftsøkning på elbiler fra nyttår. Regjeringen vil innføre vektavgift på kjøp av elbiler og elbilene får moms på summen over 500 000 kroner.

Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår. NAF har advart mot en slik økning. Økningen i elbilavgift vil bety en avgiftsspiral på alle nye biler, ikke bare elbiler. Det er fordi Stortinget tidligere har vedtatt at elbilen fortsatt skal være konkurransedyktig selv om elbilen får økte avgifter.


Dyrere å kjøpe brukt elbil

Forslaget til statsbudsjett skrur også til avgiftene på brukte elbiler. Regjeringen vil innføre full omregistreringsavgift.

Folk flest kjøper bruktbil og nå kommer det altså en avgift i et allerede brennhett elbil-bruktmarked. Samtidig vil regjeringen at alle skal velge elbil innen 2025. NAF mener Stortinget må nå tenke på folk flest når de starter forhandlingene, slik at disse endringene ikke blir stående. .

Bompengerekord i 2023

Det varsles også bompengerekord i 2023. I år blir det betalt inn 12,9 milliarder kroner i bompenger. Neste år åpnes det for å ta inn 16 milliarder kroner. Det er et tall vi aldri har sett før i bompengeinntekter, og vil bety økte bompengeregninger for mange.

I tillegg vil regjeringen øke bompengeinntektene fra elbiler. Grensen for hva elbilene betaler foreslås økes til 70 prosent av taksten for bensin- og dieselbiler. I dag er denne grensen på 50 prosent.

Ingen lettelse på pumpeprisene

Regjeringen leverer heller ikke på løftene om å kutte avgifter som treffer folk flest, som drivstoffavgiftene. Samtidig som CO2-avgiften økes, kuttes veibruksavgiften, men effekten på pumpeprisene blir null, ifølge regjeringen. Dette til tross for at regjeringen har lovet avgiftskutt i regjeringserklæringen.

Det er ingen tegn til at energikrisa vil gi seg. Vi har etterlyst avgiftskutt og kontantstøtte til bileierne, som en viktig håndsrekning i en vanskelig situasjon. Her glipper regjeringen på en viktig sak for mange, spesielt i distriktene, mener NAF.

Etterlyser fylkesvei-satsning

Det er heller ingen grep verken på investeringer eller vedlikehold og rassikring å juble for i dette budsjettet. Investeringer utsettes, og både Nye Veier og Statens vegvesen får strammere rammer fremover.

Det kuttes ikke i igangsatte veiprosjekter, noe som NAF har krevd. Men det er en fattig trøst når prosjekter blir skjøvet ut i tid samtidig som de store pengene til vedlikehold uteblir. Vi har etterlyst en skikkelig satsning rassikring og fylkesveiene, men heller ikke her leverer regjeringen.

Kutter kystens bompenger

Ett lyspunkt er at regjeringen forsetter satsningen på å kutte ferjeprisene. En stor del av midlene vil gå til fylkesveiferjene.

Lavere eller ingen ferjetakst er viktig for folk i distriktene, og vil bety mye for folk som er avhengig av ferja på hverdagsreisen sin. Det er en prioritering av samferdsel vi etterlyser også for resten av fylkesveinettet, men i mange lokalsamfunn langs kysten vil dette være en god nyhet.